JOHAN VAN GRINSVEN

Brabants Dagblad vernieuwd

Het vernieuwde Brabants Dagblad verschijnt dinsdag 26 mei voor het eerst. De Poolse ontwerper Jacek Utko - die al meerdere prijzen heeft gewonnen voor zijn werk - heeft de nieuwe stijl bepaald, niet alleen voor Brabants Dagblad, maar voor alle voormalige kranten van Koninklijke Wegener. Al die kranten worden ook dikker. Zo komen de liefhebbers van sport en shownieuws meer aan hun trekken. En iedere dag krijgt de krant een extra katern over onder meer uitgaan, wonen, gezondheid en lifestyle. Op zaterdag krijgen de lezers het AD Magazine op de deurmat waaraan enkele regionale pagina’s zijn toegevoegd.
En dit is volgens de nieuwe eigenaar van de krant, De Persgroep Nederland, nog maar het begin van meer veranderingen en verbeteringen.

Gelukkig hebben we de foto’s nog

Inmiddels zijn de interne rookdampen opgetrokken en is duidelijk wie het Brabants Dagblad vanaf 1 mei gaan maken. Alle kranten van Wegener zijn namelijk verkocht aan De Persgroep uit België en die gaat nieuw elan brengen en betere kranten, websites en andere digitale producten maken, maar - zoals dat tegenwoordig gaat - met minder mensen. Dankzij diverse regelingen heeft de reorganisatie bij Brabants Dagblad zonder gedwongen ontslagen plaats. De zucht van opluchting moet tot in Kobbegem hoorbaar zijn geweest. De achterblijvers nemen afscheid van zo’n vijftien journalistieke collega’s, inclusief de huidige hoofdredacteur.
Mijn collega Toine van Berkel is een van de vertrekkers, na een loopbaan bij ’de krant’ van 35 jaar. Hij creëert zijn eigen afscheidsalbum door zijn laatste weken bij het Brabants Dagblad vast te leggen met zijn camera. En die collectie deelt hij met zijn collega’s. Zodat ook zij later kunnen zeggen: gelukkig hebben we de foto’s nog.
Wat het afscheid verzacht voor degenen die doorgaan: zij zijn weer in dienst van een echte krantenuitgever.
En zo ziet dubbele nostalgie er uit door de ogen van Toine:
image

De Persgroep Nederland

De laatste goedkeuring is binnen: het Belgische krantenconcern De Persgroep neemt de resterende kranten van het Britse Mecom over. En daarmee krijgen de zeven regionale dagbladen van Koninklijke Wegener een nieuwe eigenaar. Weer een echte krantenuitgever, die ook landelijke kranten als AD, de Volkskrant en Trouw bezit. Die Nederlandse kranten gaan samen De Persgroep Nederland vormen.
De pakweg tien jaren bij Mecom hebben Wegener niet echt goed gedaan. Sterker nog: langs de rand van de financiële afgrond scheerden we, zo schrijft de laatste Wegener-directeur Susan Duinhoven - de strengste saneerder van allemaal - in haar afscheidsbrief aan de ongeveer tweeduizend resterende medewerkers (dat waren er tien jaar geleden nog dik negenduizend). Persgroep Nederland gaat eerst reorganiseren - ofwel vierhonderd banen schrappen - en dan weer bouwen. Zo luidt de belofte. Want: De Persgroep gelooft in de toekomst van kranten. En dat alleen al is een opluchting om te horen na jaren van doemverhalen…

Ontslagen Wegener

Een persbericht van Tilburg University meldde afgelopen week met enige trots dat er negentig banen voor onderzoekers en docenten bijkomen op de Tilburgse campus. Pas in regel 21 van datzelfde persbericht maakte het college van bestuur bekend dat vanwege de herschikking van geld ook 58 volledige banen verloren gaan. Een BD-collega noemde het op die wijze verpakken van het slechte nieuws een staaltje van framing. Maar ja, dan zijn we een paar dagen later als krantenbedrijf zelf nieuws, ook in de eigen kranten. En wat zien we dan: in een verhaal over de plannen en ambities van de beoogde nieuwe eigenaar van Wegener wordt pas in regel 78 vermeld dat vierhonderd banen verloren gaan. Framing grijpt blijkbaar om zich heen…

image

Lauran en de Ker-miss

Verplichte kost voor kermisliefhebbers. Dat is het zesde boek van mijn Brabants Dagblad-collega Lauran Wijffels: ’Ker-miss en vijftig andere kermiscolumns van Lauran Wijffels. De columns verschenen eerder in het Brabants Dagblad, in de afgelopen 35 jaar, maar zijn nu voor het eerst samengebracht, aangevuld met foto’s van het Tilburgse persbureau Van Eijndhoven.
Er zijn maar weinig andere kermiskenners in Nederland die zo toegankelijk en professioneel kunnen schrijven over dit volksfeest, zo bewijst Lauran wederom.
Het mooi gebonden boek van 108 pagina’s wordt zaterdag 19 juli tijdens de Tilburgse kermis gepresenteerd door de uitgever, Stichting Kermis-Cultuur. Alle baten gaan ook naar deze stichting. De prijs: 12,50 euro.
image> Lees meer...

Nieuws dicht bij huis

Twee berichten over dagbladen gelezen in de Volkskrant vandaag. Een: de oplagen van de Nederlandse dagbladen zijn weer gedaald, met uitzondering van die van NRC Handelsblad, NRC Next en FD. Twee: vier grote aandeelhouders van Mecom (moederbedrijf van Koninklijke Wegener) vinden dat Wegener moet samengaan met Telegraaf Media Groep.
Er gaat nog veel veranderen in de krantenwereld de komende jaren...

Wegener

Vandaag twee berichten gelezen over de verkoopperikelen van Koninklijke Wegener NV, het mediabedrijf waartoe ook het Brabants Dagblad behoort. De Volkskrant heeft een veel uitgebreider nieuwsbericht dan het Brabants Dagblad in de krant staan. Dat voelt toch aan alsof we op eigen terrein verslagen zijn….