JOHAN VAN GRINSVEN

Nieuwe horeca in Haaren

Onlangs geleerd van een collega die veel weet over BD.nl: de bezoekers van de website van het Brabants Dagblad klikken massaal op 112-nieuws en zijn erg nieuwsgierig naar bizarre verhalen. Dat zal niemand verbazen. Ik vond het wel opvallend dat onze bezoekers ook graag lezen over nieuwe winkels en horecazaken in hun eigen omgeving. Geen spannend nieuws, wel informatief.
Met die wetenschap in mijn achtergrond was ik blij om te horen dat Martin van de Sande in Haaren onlangs een nieuw restaurant heeft geopend. Ik was in Haaren voor straatinterviews voor een verhaal over de gemeenteraadsverkiezingen en liep toevallig bij zijn nieuwe zaak naar binnen. Van de Sande wilde niet alleen aan het verhaal over de verkiezingen meewerken, maar - uiteraard - ook aan een apart artikel over Bij Martins. Het leverde een stukje in de papieren krant op en een bericht op onze website. Dat bericht heb ik via sociale media gedeeld, wat veel respons opleverde. Mijn Facebookbericht bijvoorbeeld werd 21 keer gedeeld.

Vijf generaties is grote webhit

Al dagenlang is een bericht over vijf generaties in een Tilburgse familie het meestgelezen bericht op de website bd.nl. Doorgaans staan vooral politieberichten in die top vijf en zeker op de bovenste plaatsen. Nu is het dit artikel over de kleine Rosalynne met haar moeder, oma, over-grootmoeder en over-over-grootmoeder. Inclusief een filmpje van Jan van Eijndhoven van Beeld Werkt. Het menselijke verhaal in optima forma…

image

Kijkcijferjournalistiek

Nu kranten op steeds meer digitale platforms zijn vertegenwoordigd, komen ook meer gegevens beschikbaar over het klik- en dus leesgedrag van de lezers. In de Volkskrant vandaag, van zaterdag 22 maart, staat over dat onderwerp een interessant artikel. En wordt een mooi nieuw woord gepresenteerd: kijkcijferjournalistiek. > Lees meer...

Zelfgenoegzaamheid

Zelfgenoegzaamheid is fnuikend en niet alleen in de journalistiek. Maar toch: de BD-redactie in Tilburg heeft een goede week achter de rug. Met in de krant veel nieuws, goede achtergrondverhalen en reportages en fraaie foto’s van de fotografen van Persburo Van Eijndhoven in Tilburg. En dan ook nog een website die veel snel nieuws en de nodige aanvulling bood. En, als altijd: het weblog Stadsgezicht van Rik Goverde en Bas Vermeer. We zijn niet zelfgenoegzaam, maar wel een beetje trots. Ook al hebben we gewoon ons werk gedaan.

WikiLeaks

Een stevige zeepbel, dat WikiLeaks. Tenminste, als we het boek ’Inside WikiLeaks’ van de Duitser Daniel Domscheit-Berg mogen geloven. Hij was een van de naaste medewerkers van Julian Assange, de oprichter van de befaamde en beruchte klokkenluiderswebsite. Het is boek is vlot geschreven, zonder dat de stijl echt sprankelt. Hoewel het boek alleen de kant van Domscheit-Berg belicht - die door Assange geschorst en uiteindelijk uit de organisatie gezet is - geeft het boek alle reden om de Australiër en zijn motieven aanzienlijk te wantrouwen. Wat blijkbaar ook steeds meer mensen in zijn naaste omgeving doen, zo las ik onlangs in de Volkskrant. Inside WikiLeaks telt zo’n 200 pagina’s en is vlot uitgelezen.

Jaarwisseling

In het weekeinde van de jaarwisseling had ik dienst voor de editie De Langstraat. Er waren geen calamiteiten, maar wel een groot aantal kleine branden. Het was zo’n weekeinde waarin weer eens bleek hoezeer de dagbladjournalistiek veranderd is. Ik ben vele uren in touw geweest, niet eens zozeer voor de krant als wel voor de website van het Brabants Dagblad. De verhouding lag ongeveer op 80-20 (website-krant). Wereldwijd worstelen alle krantenuitgevers met vragen als: wat investeren we in de website, wat geven we gratis weg, waar laten we onze sitebezoekers voor betalen en hoe kunnen we ons nieuws te gelde maken nu steeds minder mensen bereid zijn om voor nieuws in een papieren krant te betalen. Er wordt veel geëxperimenteerd, maar de gouden formule is nog niet gevonden.

WDC Verhoeven

De nieuwe website van WDC Verhoeven levert goede reacties op van klanten en andere relaties van het Tilburgse transportbedrijf. De eigenaar van WijnDistributieCentrum Verhoeven is een goede vriend van mij; we hebben die website samen in elkaar gesleuteld. Een leuke klus, maar nog aardiger is het natuurlijk als blijkt dat de inspanningen daadwerkelijk resultaat opleveren. Een goede website is tegenwoordig onontbeerlijk voor een bedrijf. Maar dan wel eentje zonder al te veel toeters en bellen. Mensen zoeken gericht naar informatie op een website van een bedrijf en willen die snel kunnen vinden.