BLOGGER journalist auteur uitgever webontwerper

Werkloosheid

Van de website Villamedia dit sombere nieuws:
Het aantal journalisten dat zonder werk thuis zit, stijgt rap richting de 3.000. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het UWV. In de maand juli stonden 2926 journalisten als werkzoekend ingeschreven bij het werkbedrijf. Dat zijn er 47 meer dan in de maand ervoor. Het is de vijfde maand op rij dat het aantal werkzoekenden gestegen is, na een kleine daling begin dit jaar.
Sinds begin dit jaar is het aantal werkzoekende journalisten gestegen met 6,48 procent. Dat is een hoger percentage dan in 2014, toen er tussen januari en december 4,52 procent aan werkzoekenden bij kwam. Vergeleken met de maand juni (waarin 2879 journalisten op zoek waren naar een baan) is de werkloosheid met 1,63 procent gestegen.
In de afgelopen twaalf maanden (van augustus 2014 tot juli 2015) liep het aantal bij het UWV als werkzoekend ingeschreven journalist op met 12,41 procent. Ter vergelijking: in dezelfde periode liep het aantal werkzoekenden in heel Nederland met 6,47 procent op.

image

Ambtenaren als redders lokale media

’Janette Luichies, redactiechef van De Gooi- en Eemlander, heeft de burgemeesters van Hilversum en Laren gevraagd al hun ambtenaren een abonnement op de krant te geven.’ Lees hier het hele bericht op de website van Villamedia. Even doorredeneren: als alle gemeente- en provincieambtenaren in Nederland een abonnement op een regionale krant krijgen, is die hele sector gered. En vooruit: alle rijksambtenaren een abonnement op een landelijke krant, zijn ze daar ook uit de sores.

Media in het nieuws

Veel nieuws uit mijn eigen branche deze week. Een kleine greep uit die volle grabbelton.
De jongste periodieke HOI-cijfers laten bij de meeste dagbladen een neergang van het aantal abonnees op de papieren kranten zien. Digitale abonnementen zijn juist meer in trek.
De online variant van vakblad Villamedia Magazine bericht dat Wegener, waartoe het Brabants Dagblad behoort, wil verjongen.
De Raad voor Cultuur adviseert om de publieke omroep weer eens te reorganiseren.
NRC Media gaat in de verkoop. Opnieuw.
Nee, saai is het nooit in medialand.
Maar er is ook goed nieuws. Onder de kop ’Social is de rage, maar traditionele media heersen nog’ worden de resultaten van een Amerikaans onderzoek over het gebruik van media toegelicht.