JOHAN VAN GRINSVEN

Arnold Roosendaal versus Mark Zuckerberg

Topman Mark Zuckerberg van Facebook stelde twee jaar geleden dat ‘het fenomeen privacy’ van voorbijgaande aard is en op termijn helemaal niet meer belangrijk gevonden zal worden. De Tilburgse privacyjurist Arnold Roosendaal vindt het tegendeel, maar weet dat hij als individu machteloos is tegen de sociaalnetwerkgigant. Toch heeft hij één succesje geboekt, rond de beroemde like-button van Facebook.
Facebook kan het surfgedrag van mensen nauwgezet volgen en niet alleen als ze hun
account open laten staan. Via de bekende like-knop (het duimpje omhoog) weet Facebook welke ‘leden’ een pagina bezoeken waarop zo’n knop staat, zelfs als ze die niet aanklikken. Enkele jaren terug kon Facebook ook niet-leden volgen. Bij het bezoeken van een pagina met daarop een like-knop werd een zogeheten cookie met een uniek identificatienummer op hun computer geplaatst. Vanaf dat moment werd informatie over hun surfgedrag doorgestuurd naar Facebook. Arnold Roosendaal publiceerde over deze privacy-inbreuk, wat internationaal de aandacht trok en tot publicaties en protesten leidde. Autoriteiten, onder meer in Duitsland, gingen zich ermee bemoeien, met als uiteindelijke gevolg dat Facebook de privacy-schending, die werd toegeschreven aan een softwarefout, terugdraaide.
Roosendaal heeft een interessant boek geschreven over internet en privacy, De informatiefuik. Het boek is verschenen bij uitgeverij Business Contact en kost 19,95 euro. In de Tilburgse editie van het Brabants Dagblad van woensdag 24 april staat een interview over privacyjurist Arnold Roosendaal en zijn boek.