JOHAN VAN GRINSVEN

Opmaat: Soulspektakel in Noorderligt

De Amerikaanse stad Detroit werd in de jaren zestig en zeventig vanwege de Motown-artiesten 'Hitsville USA' genoemd. Memphis daarentegen kreeg het predikaat 'Soulsville USA'; minder hits, maar wel gedreven zwarte muziek. Een staalkaart van Memphis soul is woensdag te beluisteren en bekijken in theater Noorderligt, onder het motto: A Memphis Soul Night. Het belooft een drie uur durend speltakel te worden met onder anderen Ann Peebles, Otis Clay, Willie Mitchell en The Memphis Horns. Aanvang: 21.00 uur.
Lees meer...

Al Green: Everything's OK

everythingsok
Eerst was het jaren stil rond de Amerikaanse soulzanger Al Green en nu brengt hij twee jaar na het succesvolle 'I can't stop' alweer een volgende album uit. Opnieuw geproduceerd door Willie Mitchell, met wie Green in de jaren zeventig zo'n indrukwekkend koppel vormde. Voor het Hi-label namen ze vele klassiek geworden albums op. Zijn nieuwste cd ademt opnieuw die zuidelijke soulsfeer van toen uit. Met veel kopergeschetter, een funky begeleiding en Greens karakteristieke falset. Op 'Everything's OK' staan allemaal eigen nummers, met uitzondering van het vooral door Joe Cocker beroemd gemaakte 'You are so beautiful'. Over de hele linie is het een waardige opvolger van 'I can't stop'. Het enige wat kan storen, is dat Green wel erg vaak tot in de toppen van zijn register gaat. Voor de liefhebber zal dit het summum van emotie zijn, voor de ander een maniertje, een beetje aanstelleritis.

Al Green: I can't stop

cantstop
De fans van de fameuze soulzanger Al Green (57) moesten het de afgelopen jaren vooral doen met gospelplaten en geremasterde oude albums. Met I can't stop is er dan eindelijk een nieuwe 'gewone' cd. En die bekoort. Ouderwetse kwaliteit, maar Green loopt dan ook al heel wat jaren mee. Net als producer Willie Mitchell, twee grootheden van het vroegere Hi Records. In de ballades was Green altijd het sterkst en dat is nog zo. Hoogtepunt is de klassieke slijper Rainin' in my heart, waarin dominee Green tot over de top van zijn emoties gaat, inclusief koortje en jengelend orgel. Twaalf nummers staan er op deze tijdloze cd - bijna net zo sterk als het comeback-album van Solomon Burke, een andere soulgigant - en dat is er net een te veel. Het laatste nummer Too many is een uit de toon vallend ragtimedeuntje.