JOHAN VAN GRINSVEN

Opmaat: Maze

Op de plaat wil die mix nog wel eens te gepolijst klinken, op een podium wordt het een zeer genietbare melange van zwarte dansmuziek. Morgenavond speelt Maze - de laatste jaren een achtmansformatie onder leiding van de onbetwiste voorman Frankie Beverly - in het Tilburgse Terras Theater aan de Stationsstraat 28. Aanvang: 22.00 uur.
Beverly (40) is de grote man achter Maze; hij is componist, arrangeur, producer, toetsenist en zanger van de groep. In zijn geboorteplaats Philadelphia formeerde hij al op jonge leeftijd zogeheten doowop-groepjes; zanggroepjes die het moesten hebben van hun vocale vuurwerk. Begin jaren zeventig trok hij naar San Francisco. Daar ontmoette hij de grote soulzanger Marvin Gaye. Die was dermate enthousiast over de nieuwe band dat hij Maze als voorprogramma in zijn show opnam. Via Gaye kwam de groep aan een platencontract.
In de VS heeft Maze in het verleden goed gescoord. Diverse gouden platen getuigen daarvan. In Nederland wilde het met de hits nooit vlotten. Toch hebben ze hier een redelijke schare fans opgebouwd. Ook weer op basis van hun live-reputatie. Vandaar dat de uitgebrachte registraties van Maze-concerten - 'Live In New Orleans' en 'Live In Los Angeles' - tot het betere werk van Beverly en de zijnen behoren. De indrukwekkende ritmesectie, die doordendert als een locomotief, staat daar garant voor. Samen met de zang zorgt dat al gauw voor een feeststemming, zonder dat Maze echt gekke toeren hoeft uit te halen.

Philly-sound
Maze's hoogtijperiode lag tussen 1977 en 1985. Daarna werd het duidelijk minder. Beverly heeft inmiddels een nieuwe formatie bijeengebracht, waarmee hij de oude Maze-draad weer heeft opgepakt.
Beverly presenteert zich graag als een compromisloos muzikant die zeker niet onder de zogenaamde Philly-sound gerangschikt wil worden. De folklore wil dat Beverly in de beginperiode in San Francisco enkele platencontracten afwees omdat hij niet de volledige zeggenschap over de opnamen mocht hebben. Dat betekende wel dat de bandleden in de autowasserette of aan de lopende band moesten werken om tenminste te eten te hebben. En ook in interviews vertelt Beverly graag dat hij zich verre houdt van allerlei trends in de zwarte muziek. Maar escapades met rappers als Kurtis Blow en Woody Wood laten echter zien dat Beverly niet roomser is dan de paus.
Daarnaast werd zijn muziek soms behoorlijk gladjes, in de hoop ook een blank publiek te bereiken. Maar op zijn best mixt Beverly mixt de sfeer van de grote stad en het (ghetto)straatgevoel met de relaxte levensstijl die zo typerend is voor de Amerikaanse westkust. Of voor wie nog meer etiketten nodig heeft: Maze zit ergens tussen Earth Wind & Fire, The Commodores en het rauwe Parliament/Funkadelic in. Met af en toe duidelijk hoorbaar de echo’s van Marvin Gaye en Beverly's idool Sam Cooke.