SPANJE

Twintig jaar lang hadden we hier nauwelijks geïnvesteerd, de toeristen kwamen toch wel. Toen we in het begin van de jaren negentig in een crisis terecht kwamen, moesten we wel iets doen. We zijn nu aantrekkelijker geworden voor onze gasten.
Diana Serop, Patronato Provincial de Turismo

HET GESPLETEN IMAGO VAN MALLORCA

Stacks Image 20779
Stacks Image 20767
image
Gepubliceerd in o.a. Dagblad voor Noord-Limburg, 1994

Praktisch

Informatie over Mallorca


Spaans Bureau voor Vreemdelingenverkeer, Laan van Meerdervoort 8, 2517 AJ Den Haag, telefoon: 070­-3465900. OAD Cycletours (020­-6262601) heeft Mallorca in het programma en de Fietsvakantiewinkel in Woerden (03480­21844) het Baleareneiland Menorca. Ook in wielerbladen worden georganiseerde fietstochten op Mallorca aangeboden.

MALLORCA WIL FIETSTOERISTEN LOKKEN

Tegenwicht voor budgetvakanties

Mallorca wil zich een ander imago aanmeten. Het eiland wil niet meer alleen bekend staan als een simpele strandbestemming. Zo probeert het zich steeds nadrukkelijker te profileren met fiets­- en agrotoerisme.

Vanwege de goede temperaturen buiten het hoogseizoen en de verscheidenheid aan landschappen (van vlak tot bergachtig, de hoogste top is de Puig Mayor met 1.443 meter) is Mallorca al jaren in trek als trainingsoord bij professionele wielrenners. Maar ook amateur­pedaleurs hebben het eiland ontdekt. Het Instituto Balear de Promocion del Turismo (Ibatur) heeft voor fietstoeristen dan ook een speciale routekaart gemaakt. Die Guia del Ciclista is uitgevoerd in vier talen: Spaans, Frans, Engels, Duits. Op de kaart staan acht uitgestippelde routes, die variëren in afstand van 70 tot 320 kilometer; de laatste is een complete eiland­rondrit, die de contouren van de kust volgt. Elke uitgestippelde route heeft een klassering gekregen: van 'speciaal' tot 'derde categorie'. De koninginnerit is 150 kilometer lang en telt twee 'cols' van de eerste categorie: de Sa Calobra (vier kilometer continu klimmen) en de Puig Mayor (even lang maar minder zwaar).
Maar minstens zo belangrijk is dat er op Mallorca inmiddels diverse accommodatieverschaffers zijn die zich speciaal op fietsers richten. Zo hebben ze in hun hotels of appartementencomplexen onder meer aparte ruimten waar fietsen gestald, onderhouden en gerepareerd kunnen worden.
Naast professionele wielrenners en amateurs hebben ook steeds meer mountainbikers Mallorca ontdekt. Fanatieke mountainbikers hoeven hun eigen fiets niet per se mee te nemen naar het eiland; er zijn vele bedrijven die deze fietsen verhuren. Het grote voordeel voor mountainbikers op Mallorca is dat ze ook hun weg kunnen vinden in de bosrijke gebieden en tot bij verlaten baaitjes kunnen komen.
Om het imago 'verpest door het massatoerisme' van zich af te schudden, investeert Mallorca de komende drie jaar zo'n 220 miljoen gulden in het verbeteren van de infrastructuur. Het geld gaat vooral naar 'vriendelijke' voorzieningen als de aanleg van groen en voetgangerzones. Daarnaast worden accommodaties van voor 1985 op last van de overheid gerenoveerd of gesloten; de laatste jaren zijn er al 40.000 vakantiebedden van de archipel verdwenen. Niettemin blijven er nog altijd zo'n 400.000 over. Daarmee bieden de Balearen meer vakantieonderdak dan elke andere bestemming in Spanje.
Om wat tegenwicht te bieden aan de vele budgetaccommodaties - de grote hotelkolossen in de Baai van Palma - stimuleert de overheid de restauratie van oude landhuizen. Deze finca's bieden kleinschalige overnachtingsmogelijkheden op het platteland, de meeste tellen niet meer dan twaalf kamers. Er zijn momenteel zo'n 35 finca's op Mallorca. Hun kenmerken: rust, luxe en veel aandacht voor de eigen cultuur, niet alleen in aankleding, ook in de keuken. Een nachtje slapen komt er al gauw op 200 gulden.
Ibatur verwacht veel van dit 'agrotoerisme' de komende jaren, aangezien de bestaande finca goed draaien en er veel plannen voor nieuwe finca's zijn. „Een groter aanbod opent de mogelijkheid om de finca's ook buiten onze twee belangrijkste markten, Duitsland en Groot­-Brittannië, te gaan promoten”, aldus Juan Carlos Alía, directeur promotie van Ibatur.
Dit fiets­- en plattelandstoerisme moet in voor­ en najaar een andere (lees: kapitaalkrachtige) cliëntèle naar Mallorca lokken; het Baleareneiland trok de laatste jaren ongeveer 6 miljoen toeristen jaarlijks, voornamelijk Duitsers en Britten. Dit jaar wordt een recordaantal bezoekers verwacht; uit Nederland minstens 120.000 toeristen, vorig jaar lag dat aantal nog op 89.000.

image
Gepubliceerd in o.a. Brabants Dagblad, september 1994