Johan van Grinsven

Journalist, auteur, uitgever, webontwerper

I VAARFIETSEN

Nederland

"Vaarfietsen is een derde keuze, naast wandelen en fietsen." WIM VELDHUIJZEN - DIRECTEUR EIGEN-WIJZE REIZEN

NIEUW AANBOD VAN EIGEN-WIJZE REIZEN

Nederland gezien vanaf een vaarfiets

Reisorganisatie Eigen-Wijze Reizen komt volgend jaar met een nieuw soort vakantietochten door Nederland: op de fiets, maar dan wel óp het water. Vaarfietsen, wordt het fenomeen genoemd, om alle associaties met de oubollige waterfiets te vermijden.

De weidse Loosdrechtse Plassen liggen er rimpelloos bij als de eerste pedaalslagen worden gemaakt. De waterplas is plots wel erg groot en de vaarfiets lijkt zo fragiel, de fietser erop zo kwetsbaar en onthand. Want hij zit slechts en trapt de pedalen vóór hem rond. Geen stuur, slecht het pientere pookje van het roer dat een van beide opvarenden bedient. Voor de boeg: twintig kilometer van Oud-Loosdrecht over de Loosdrechtse Plassen via onder meer Breukelen naar Oud-Zuilen.

Vanaf volgend jaar organiseert wandel- en fietsspecialist Eigen-Wijze Reizen meerdaagse vakanties per vaarfiets. Nog niet in Van Dale, maar straks dus wel op Nederlandse plassen en rustige rivieren. De tweepersoons-vaar-fiets heet eigenlijk Seacycle en is in Amerika al een jaar of vijf in gebruik, bij (recreatie-)bedrijven maar ook bij particulieren (er zijn ook eenpersoons-modellen). Het vaartuig combineert, net als de waterfiets, het principe van een fiets en een catamaran.
Maar er zijn belangrijke verschillen volgens importeur Henk Bijl. De vaarfiets of Seacycle is lichter, sneller, trapt lichter, het raakvlak met het water is kleiner en de aandrijving is niet zoals een waterfiets met een soort schoepenrad, maar meer zoals een buiten boordmotor werkt, met een schroef. De pedaalbeweging en zithouding komen overeen met die van een ligfiets.

Onwennig
Na enkele onwennige minuten op het water heeft de vaarfietser zijn balans èn vertrouwen gevonden op het ding. De fiets ligt uiterst stabiel op het water. Het trappen is duidelijk zwaarder dan op een landfiets; het voelt alsof de fietser licht heuvelopwaarts pedaleert, maar de importeur belooft dat dat volgend jaar verholpen is, doordat er een ander ‘verzet’ wordt gebruikt. Echt rechtuit trappen is bijna onmogelijk, voortdurend corrigeren met het roer is nodig. Ook kunnen beide fietsers de koers bepalen door de een harder te laten trappen dan de ander. Als de een achteruit trapt en de ander volle kracht vooruit, is het ook mogelijk om snel rechtsomkeert te maken.

„Vaarfietsen is een derde keuze, naast wandelen en fietsen. Qua tempo zit het er tussenin”, aldus directeur Wim Veldhuijzen van Eigen-Wijze Reizen. Een getrainde Amerikaanse atleet heeft eens een snelheid van 23 kilometer per uur bereikt, maar een gewone sterveling haalt ongeveer 6 kilometer. De vaarfiets is bedoeld voor twee personen. Achter elk stoeltje is een bagagebak aangebracht. Het is mogelijk een bak (of beide) te vervangen door een kinderzitje. Op termijn wil Veldhuijzen ook vaarfietstochten gaan organiseren in het buitenland. „De Loire is er bijvoorbeeld een ideale rivier voor. Mooie omgeving en toch rustig.”

Waterkronkel
Na enkele zweterige kilometers Loosdrechtse Plassen en het passeren van de Weersluis, is daar ineens de rustige Vecht. En vooral: zijn daar fraaie villa’s, middeleeuwse kastelen en elegante buitenplaatsen langs deze waterkronkel. Langs de Vecht liggen ook gemeenten vol sfeer, zoals Breukelen (tijdens de lunch in het oude centrum aten musjes op tafel broodkruimels zomaar uit onze hand) en Maarssen.
Ranke prieeltjes en theehuisjes in de tuinen stelen al snel de aandacht van de vaarfietser. Het geluid van het verkeer is ver weg op het water. Rust heerst hier. Een mens is ineens dicht bij alle planten en beesten in en om het water; een enkele keer vaarfietst hij tussen de zwanen door. Aanleggen is minder gemakkelijk dan even van een gewone fiets afstappen. En een intrigerend zijweggetje inslaan is er natuurlijk niet bij. Zo blijven er meer twijfels: als de ene fietser meer macht in de benen heeft dan de ander, dan gaat de vaarfiets meteen uit de koers. Zo is het eigenlijk onmogelijk dat de ene passagier even uitrust en de ander gewoon doorfietst. Wim Veldhuijzen: „Niet mee eens. Degene die onze routes heeft uitgestippeld, deed dat in zijn eentje op een tweepersoons-fiets. Het is dan gewoon een kwestie van flink bijsturen met het roer”.
Het blijft een vreemde gewaarwording dit fietsen op het water. Op het water, maar ook ernaast. Niet dat het nu meteen een Messiaanse attractie is, maar fietsen óp water levert op de wal toch veel verraste en geamuseerde blikken op.

Ontspannen of inspannen
Het kan een prettige mix voor sommigen zijn: fietsen en tegelijkertijd op het water zijn. Anderen zullen liever kiezen voor de gewone fiets of lekker ontspannen in een bootje op het water dobberen. Zonder een enkele krachtsinspanning watertochten maken, ook genieten van de rust en de ongewone blik vanaf het water. En tegelijkertijd meer bewegingsvrijheid, want de houding op het stoeltje is steeds dezelfde.
Twintig kilometer na vertrek op de Loosdrechtse Plassen tintelen de benen van vermoeidheid. Twijfel: was dit nu ontspannend of inspannend?
Zweet van nek tot ver voorbij het stuitje, want het was warm. Maar alles beter dan regen, want dat is een ander voordeel van de gewone fiets: je kunt gemakkelijker een schuilplekje vinden.

I  Gepubliceerd in oa De Gelderlander, Dagblad De Limburger, De Stem, 1997

Praktisch

Eigen-Wijze Reizen gaat vooralsnog vijf vaarfietsen inzetten. Er komen drie tochten: een vijfdaagse door het Vechtplassengebied, een zesdaagse door het Groene Hart van Nederland (onder meer Woerden, Weesp, Vinkeveen) en een negendaagse combinatie van die twee. Gemiddelde fietsafstand per dag is ongeveer twintig kilometer.
De prijzen lopen op van 730 tot 1.460 gulden per persoon. Voor eenpersoons-vaarfietsen gelden toeslagen van 295 tot 685 gulden. Inbegrepen zijn onder meer fïetshuur, overnachtingen (hotels aan het water), halfpension, bagagevervoer en uitgebreide routebeschrijvingen.
Het is vanaf volgend jaar mogelijk tussen eind april en begin oktober tochten op een vaarfiets te maken; boeken kan nu al bij reisorganisatie Eigen-Wijze Reizen in Enschede, telefoon: 053-4303435.
Ook particulieren kunnen de Seacycle aanschaffen: kosten 5.500 gulden. Importeur is Aquafun Sportcycles in Wormerveer, telefoon 075-6401334. Foto's: Sea-Cycle.

MIJN MOTTO

Your easy reading is damned hard writing

Nathaniel Hawthorne

RECHTEN

© Teksten: Johan van Grinsven
© Ontwerp: 013 Media

Het auteursrecht van informatie en beeldmateriaal op deze website berust bij de genoemde fotografen of bij Johan van Grinsven. Dit geldt eveneens voor andere illustraties, logo's en dergelijke. Het is niet toegestaan zonder toestemming van Johan van Grinsven (of de andere belanghebbenden) informatie en beelden van deze website te kopiëren, op enigerlei wijze openbaar te maken, te gebruiken, te vermenigvuldigen en/of te bewerken. 

RECHTEN FOTO'S

© Foto's: Luuk Aarts, Marc Bolsius, Johan van Grinsven, Frank Trommelen, Frans van Halder, Toine van Berkel, Hetty Meijer, Jon Loek/Team Peter Stigter, Joske en Jip ten Bosch, Kuido Merits, Lara van Grinsven, Lauran Wijffels, Marie-Thérèse Kierkels, Rik Goverde, Robert de Vries, Virginy Joosen, Wieke Hoeke, Persburo Van Eijndhoven/Beeld Werkt, Jack Aarts, Luis Terrazza, AImée de Jongh (illustratie), Toronto Tourism, Fred van Laarhoven, Hans van Alebeek, Thomas Segers, Edwin Diependaal, Henry Kisor, Jean-Luc Rohner, Fotoburo Dijkstra.

FOTO'S VIA UNSPLASH

© Ricardo Alfaro, Robert V. Ruggiero, Wei Zeng, Daniel Reyes, Jonathan Mast, Aaron Burden, Eli Armas, Max Templeton, Wim Bollen, Paul Teysen, Dennis Buchner, Hayo Roskam, Sies Kranen, Malcolm Lightbody, Gio Mikava, Vlado Sestan, Joel Rohland.